Не стереотип: представникам однакових професій притаманні спільні риси характеру

5 листопада 2024, 16:34
Читать новость на русском

Нове дослідження за участі майже 70 тисяч людей продемонструвало, що стереотипи про особистісні якості, характерні для працівників різних сфер, часто мають під собою підґрунтя. За словами авторів, це перше настільки масштабне та детальне дослідження зв’язку між рисами характеру та професійною діяльністю.

Дослідники з університетів Единбурга (Великобританія) та Тарту (Естонія) проаналізували профілі десятків тисяч людей, які працюють більш ніж у 260 сферах, щоб виявити, які особистісні риси частіше зустрічаються у представників різних професій, пише 24 Канал з посиланням на Journal of Applied Psychology.

 Також на тему  Постійно хочеться солодкого: чи можна вважати це залежністю

Нове дослідження особистісних рис 

Для дослідження була обрана вибірка з 68540 учасників Естонського біобанку – популяційної бази, що охоплює приблизно 20% дорослого населення Естонії. У рамках проєкту учасники надали соціально-демографічні дані та пройшли п'яти факторний тест особистості (Big Five).

Цей опитувальник оцінює п’ять ключових рис: відкритість до нового, добросовісність (або відповідальність), екстраверсія, доброзичливість і нейротизм (емоційність і схильність до тривоги).

Які риси притаманні представникам різних професій

У результаті стало зрозуміло, що творчі професії, такі як художник, письменник чи дизайнер, зазвичай притягують людей, відкритих до нових вражень і з розвиненим уявленням та цікавістю. Екстраверти, які прагнуть взаємодії з іншими, частіше обирають кар’єру у сфері торгівлі та зв’язків з громадськістю.

Керівники та менеджери, також схильні до екстраверсії, зазвичай демонструють високі показники за шкалою добросовісності, що свідчить про їхню організованість і відповідальність, а також мають нижчий рівень нейротизму, що дозволяє їм ефективно справлятися з робочими завданнями.

Однак у працівників, зайнятих у сферах продажу, управління та нерухомості, спостерігаються нижчі оцінки за шкалою доброзичливості, що можна пояснити складним взаємодією з клієнтами, іноді доходячи до конфліктів, як зазначили дослідники в пресрелізі.

Також дослідження показало, що управлінці та юристи схильні до суперництва, в той час, як судді, пілоти і високопоставлені державні службовці легше приймають рішення. Спеціалістам з кадрів і психологам, як правило, властива впевненість у своїх можливостях впливати на оточення. Водії вантажівок та працівники релігійної сфери виявилися одними з найменш ліберальних представників професійного середовища.